Søtningstoffer

På denne siden kan man lese om de forskjellige søtningstoffene, hvilken effekt de forskjellige søtningene har på blodsukkeret og effekten de har på kroppen.
Vi vil påpekke at våre varer ikke inneholder alle disse søtstoffene og at en god del er tatt med for at man skal kunne forstå forskjellen mellom de forskjellige typene.

 

Stevia
Søtningstoffet Stevia er laget av bladene til planten Stevia Rebaudian.
Stevia er 30 til 150 ganger søtere en sukker.
Stevia vil ikke påvirke blodsukkeret da kroppen ikke forbrenner det, men heller skilles ut.
Siden kroppen ikke forbrenner stevia vil det også si at den har 0 kalorier. 
Stevia er et trygt søtstoff  for diabetikkere da det ikke påvirker blodsukkeret. 
Stevia er også PH-nøytralt og vil ikke gi tannråte. 

 

Polyoler 
Polyoler er mest kjent som sukkeralkaholer og er en molekylgruppe. De fleste polyoler finner man i naturlig tilstand.
Ingen sukkeralkaholer vil gi tannråte, og alle er under 2,7 kcal pr gram.
Sukkeralkoholer er et fellesnavn for 7 forskejllige søtningstoffer, Erytriol, Mannitol, Laktitol, Isomalt, Sorbitol, Xylitol og Maltitol.

Erytriol:
Erytriol forekommer naturlig i noen frukter eller ved fermentering av glukose, og er 60-70% søtere en sukker.
Dette støtstoffet vil ikke påvirke blodsukkret og er derfort trygt for diabetikkere. 
90% av Erytriol absorberes i tynntarmen og kommer ut igjen i urinen, derfor vil det sjeldent gi en lakterende effekt. 
Erytriol inneholder ingen kalorier.

Mannitol:
Mannitol finner man naturlig i selleri, sopp, oliven og alger. 
Mannitol påvirker ikke blodsukkeret og er derfor trygt å bruke for diabetikere.
Dette søtstoffet er ofte brukt i tyggegummi eller drops da det ikke løses opp like lett i kontakt med vann.
Det har også et veldig lavt kaloriinnhold, kun 1,5 kcal pr gram. 

Laktitol:
Laktitol er 40% søtere en vanlig sukker og brukes veldig ofte i sukkerfritt godteri på verdensbasis. 
Laktitol gir en blodsukkerøkning med 8 på den Glykemiske indeks. Dette er en kjempe lav økning som skjer sakte over 2 timer, noe som gjør at det er et ganske trygt søtningstoff for diabetikere uten at det skal gi noen stor fare i lave doser.
Laktitol har 2 kcal pr gram. Overdrevent bruk av laktitol kan gi lakterende effekt. 

Isomalt:
Dette søstoffet er naturlig og er et av de søtstoffene som er mest likt sukker. 
Isomalt har en blodsukkerøkning på 13 på den Glykemiske indeks, og isomalt vi ikke stimulere utslipp av insulin.
Dette er også relativt trygt for diabetikere uten at det utgir en stor fare i små inntak. 
Isomalt har 2,1kcal pr gram. Overdrevent bruk av dette søtstoffet kan føre til en lakterende effekt.

Sorbitol:
Dette søtstoffet finner man naturlig i mange typer frukt og bær, og dannes også naturlig i menneskekroppen i små mengder.
Sorbitrol gir en blodsukkerøkning på 13 på den Glykemiske indeks, og inneholder 2,5 kcal pr gram.
Sorbitol i motsettning til mange andre søttstoffer er bare halvparten som søt som sukker.
Dette søtstoffet andbefales ikke til diabetikere da det omdannes til glukose i kroppen, selv om det har en lav blodsukkerøkning. Ved inntak av Sorbitol hos diabetikere andbefales det å overvåke blodsukkeret.
Dette søtstoffet er ikke mye brukt i sukkerfrie varer i forhold til de andre søtstoffene. 
Overdrevent bruk av Sorbitol kan gi lakserende effekt.

Xylitol:
Xylitol også kalt bjørkesukker, da det framstilles av bjørk. Det finnes også naturlig i en del frukt og grønnsaker, i tillegg produserer en meneskelever 5-15 gram xylitol om dagen. 
Xylitol setter ikke i gang insulin produksjon og gir en bludsukkerøkning på 18 på den Glykemiske indeks.
Dette søtstoffet er relativt trygt for diabetikere i små mengder.
Xylitol inneholder 2,5 kcal pr gram.
Dette søtstoffet har også mange gode helse egenskapper da det hemmer vekster av noen bakterier.
Det er vist at det er forebyggende for ørebetennelse hos barn og av tannsykdommen karies.

Maltitol:
Dette søtstoffet er mye brukt i sukkerfrie produkter, det er 75-90% søtere en sukker. 
Maltitol kommer fra kornet malt og er naturlig. Maltitol har mange navn allt etter om det er i preset form eller i sirup, eks malte sirup, maltitol sirup, malt(e) sukker, maltose eller maltobiose.
Maltitol har en blodsukkerøkning på 50 på den Glykemiske indeks, maltitol påvirker blodsukret slik at det går opp litt men i motsetning til sukker holder blodsukkeret seg stabilt når det har nådd maksimal økning før det går sakte ned igjen.
Denne prosesen tar oftes flere timer som gjør at det er relativt trygt for diabetikere og bruke. 
Vi vil så klart anbefale diabetikere å prøve seg frem da det er forskjellig fra person til person hvor mye blodsukker økning en tåler.
Maltitol inneholder 2,7 kcal pr gram.

 

Polydextrose:
Polydextrose er et syntetisk søtningsmiddel og inneholder mye fiber.
Dette søtningstoffet kan også bli deklarert som fiber på innholdsfortegnelser.
Når Polydextrose passerer gjennom kroppen taes minimalt opp i kroppen, og vil derfor påvirke blodsukkeret minimalt som gjør at det er veldig trygt for diabetikere. Polydextrose er ikke fordøyelig i øvre del av magen, og vil bare gjere i nederste del av magen som vil bidra til en bedre tarm flora.
Det har også veldig lite kalorier, sammenlignet med sukker har den bare 1/4. 
Som med andre søttstoffer vil overdrevent bruk kunne gi lakserende effekt, men sjangsen er mindre for dette i forhold til polyoler.

 

Acesulfam k:
Dette søtstoffet er kunstig fremstilt og har vært i bruk siden 1967, det er 200 ganger søtere en sukker.
Acesulfam K har 0 kalorier, og vil derfor ikke gi blodsukkerøkning som gjør den tryg for diabetikere.
Søtningstoffet taes opp i tynntarmen og går rett igjennom kroppen og kommer ut urinen igjen i løpe av 24 timer.
Dette søtstoffet vil heller ikke gi tannråte.

 

Aspartam:
Dette søtstoffet er kunstig framstilt, det er 200 ganger søtere enn sukker.
Det inneholder 0 kalorier å gir ikke blodsukker økning og er derfort trygt for diabetikere.
Aspartam brukes mest bare i brus og drikke da det egner seg dårlig i matlaging.

 

Sukralose:
Dette søtstoffet er kunstig framstilt og er 600 ganger søtere en sukker.
Det inneholder 0 karbohydrater, og passerer bare igjenom kroppen.
Sukralose vil ikke gi blodsukkerøkning og er derfor trygt og bruke for diabetikere.
Dette søtstoffet vil heller ikke gi tannråte.

 

Naturlig sukker:
Naturlig sukker er det naturlig sukker som finnes i mat fra naturen sin side.
Vi deler natrulig sukker opp i fruktose, glukose,lactose,galactose og sukrose.
Det er viktig og skille disse da det er stor forskjell på hvordan de påvirker kroppen.
Sukrose som er vanlig sukker vil gi høyt blodsukker og omdannes til fett i kroppen, mens fruktose vil gi blodsukkerøkning men ikke omdane seg til fett på samme måtte som sukrose. 

Fruktose:
Fruktose finner man naturlig i frukt og grønnsaker.

Glukose:
Glukose også kjent som druesukker, det oppstår naturlig i frukt, grønnsaker, bær og honning.

Laktose:
Lactose er melken sin sukker og kommer naturlig i meieri produkter.
Og er en sammensetning av glukose og galactose.

Galactose:
Dette søtstoffet oppstår naturlig i forskjellige proseser, men omgjøres til glukose i menneskekroppen.
Dette er ikke et søtstoff som blir brukt til tilsetning i mat, men det skapes i naturlige prosesser og blir om til glukose eller lactose.

Sukrose:
Sukrose er det som vi vanligvis vil kalle sukker, det komemr naturlig fra sukkerrør(rørsukker) eller sukkerbete.
Sukrose er er det som blir det rafinerte sukkret vi er kjent med. dette søtstoffet er det verste når det kommer til blodsukker og karbohydrater. 

 

Andre søttstoffer:
Det finnes mange andre søttstoffer, mange som kommer av en sammensetning av flere eller av fjerning av molykyler på samensetninger av noen. vi har valgt og ikke skrive om disse da de er skjeldene brukt og forekommer svært skjeldene eller ikke er tilatt i EU.
Skule det være spørsmål om et søtstoff som ikke er skrevet opp er det bare og ta kontakt!

 

 

NB.
Alle personer reagerer forskjellig på søtstoffer, selv om noen søtstoffer har lav blodsukkerøkning er det forskjellig til person til person hvor mye blodsukkerøkning man tåler. Hvis du har diabetes anbefaler vi at du snakker med lege eller diabetesforbundet om risikoene og tryggeste måte å gå fram om du ønsker å prøve søtningstoffer som gir blodsukkerøkning. 

Selv om mange søtstoffer ikke vil gi tannråte skal man alltid pusse tennene etter inntak av mat, da det er selve søtstoffet som ikke gir tannråte vil de andre ingrediensene i mat kunne gi tannråte. Med usikkerhet kontakt tannlege. 

En god del søtstoffer kan gi lakterende effekt med overdrevent bruk. Dette er veldig forskejelig fra person til person hvor mye man tåler, noen reagerer på lite mens andre reagerer ikke i det helle tatt.
For de fleste vil søtningstoffer være noe nytt for kroppen da de fleste er vant til sukker, i overgangsfasen vil vi andbefale å venne kroppen til søttningstoffer i små mengder om gangen for å unngå lakserende effekt. 

En del av søtstoffene som er kunstig framstil er mye omtalt i media om hvor skadelig det er eller ikke.
I Norge er det satt en høy sikkerhets margin på hvor mye vi kan innta daglig før det skal utgi en helsefare. 
Vi anbefaler at folk holder seg til de retningslinjene.